Dit is een oud persbericht en de informatie kan verouderd zijn.

TCO Development heeft aangekondigd zijn wereldwijde duurzaamheidscertificering voor IT-producten uit te breiden met smartphones. Dankzij de nieuwe certificering kunnen kopers en gebruikers van smartphones gemakkelijker toestellen kiezen die voldoen aan criteria inzake maatschappelijk verantwoorde productie, minimale milieueffecten en ergonomisch ontwerp.

Al meer dan 20 jaar vervult TCO Development een pioniersrol op het gebied van duurzame IT door middel van milieu- en kwaliteitscertificeringen voor computers, beeldschermen en andere IT-producten voor professioneel gebruik. De aanduiding TCO Certified is over de hele wereld bekend en heeft kopers in het bedrijfsleven en de publieke sector geholpen IT-producten te kiezen met duurzaamheidskenmerken zoals een laag milieueffect, een superieur ergonomisch ontwerp en een lager energieverbruik. Verschillende criteria die in de loop der jaren zijn opgenomen in TCO Certified zijn later opgenomen in wet- en regelgeving over de hele wereld.

Als natuurlijke volgende stap in de bevordering van duurzame IT plant TCO Development nu de invoering van de certificering voor smartphones. Met hun pc-achtige kracht en functionaliteit en een wereldwijde jaarlijkse verkoopgroei van ongeveer 50 procent zijn smartphones de snelst groeiende van alle IT-productcategorieën. In 2014 zullen naar schatting een miljard smartphones worden verkocht.

Maar deze explosieve groei brengt ook nieuwe duurzaamheidsuitdagingen met zich mee die moeten worden aangepakt. Smartphones bevatten gevaarlijke stoffen en worden veel vaker vervangen dan bijvoorbeeld een computer. In de VS vervangt de gemiddelde gebruiker zijn toestel om de 18 maanden, en het recyclingpercentage is alarmerend laag. Het resulterende e-afval is een enorm probleem voor het milieu en de volksgezondheid. Bovendien vindt een groot deel van de productie van smartphones plaats in fabrieken waar de arbeidsomstandigheden en de lonen ondermaats zijn.

De certificering is erop gericht de sociale verantwoordelijkheid bij de productie van smartphones te vergroten en het effect ervan op het milieu en de volksgezondheid te verminderen. Voorbeelden van criteria zijn een verbintenis van de fabrikant tot betere arbeidsomstandigheden en naleving van internationale arbeidsverdragen, alsook het minimaliseren van gevaarlijke stoffen zoals zware metalen, beryllium en ftalaten. Andere belangrijke criteria elimineren het gebruik van nikkel - een veelvoorkomend allergeen - op smartphoneoppervlakken en vereisen dat een headset bij het toestel wordt geleverd. De smartphone moet ook uitgerust zijn met een gemakkelijk vervangbare batterij en voldoen aan verschillende criteria voor de prestaties van het scherm.

"Deze nieuwe certificering biedt organisaties in de publieke en private sector een reële kans om bij te dragen aan een duurzamere IT-omgeving, zegt Niclas Rydell, Director van Product Certification bij TCO Development. "Wanneer kopers eisen dat hun smartphones gecertificeerd zijn voor duurzaamheid, geeft dit een belangrijke boodschap af aan merken en fabrikanten dat deze milieu- en sociale kwesties belangrijk zijn. Organisaties over de hele wereld verdiepen hun inzet voor duurzaamheid in alle aspecten van hun bedrijf, inclusief de producten die ze kopen. Deze certificering biedt kopers een extra zekerheid dat de smartphones die zij kiezen ook aan hun duurzaamheidsdoelstellingen kunnen voldoen."

U zult merken dat wij in TCO Certified Smartphones hebben besloten geen criteria met betrekking tot de SAR-waarde op te nemen. Hoewel wij de ontwikkelingen op dit gebied willen blijven volgen, vertrouwen wij op het algemeen aanvaarde advies om het gebruik van een headset aan te bevelen wanneer de smartphone voor communicatie wordt gebruikt.

De nieuwe reeks certificeringscriteria is in conceptvorm beschikbaar voor opmerkingen van het publiek en de belanghebbenden in april. Belanghebbenden zijn onder meer kopers, gebruikers, de industrie en milieu- en MVO-deskundigen. De definitieve criteria zullen naar verwachting rond half mei worden gepubliceerd. Op dat moment zal de certificering beschikbaar zijn voor merken om hun smartphone-toestellen te certificeren.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.