Dit is een oud persbericht en de informatie kan verouderd zijn.

In december 2018 wordt de volgende generatie van de duurzaamheidscertificering TCO Certified gelanceerd - generation 8. Het ontwerp van de criteria is nu vrijgegeven, met veel nieuwe en bijgewerkte criteria, met als doel nog verdere vooruitgang op het gebied van duurzaamheid in de IT-productindustrie te stimuleren.

De organisatie achter TCO Certified, TCO Development, publiceert om de drie jaar een nieuwe generatie criteria en verificatiemethoden. De komende uitgave is de meest ambitieuze tot nu toe en is gericht op verbeteringen in de fasen van de productlevenscyclus waarin de criteria het meeste effect kunnen sorteren. Het doel is de IT-industrie te betrekken bij het zetten van nog een stap voorwaarts in een duurzame richting.

"We zien een trend waarbij design belangrijker wordt gevonden dan duurzaamheid en functionaliteit, wat leidt tot een kortere levensduur van IT-producten. E-waste is tegenwoordig de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Het is belangrijker dan ooit om de duurzaamheidsrisico's van IT-producten aan te pakken", zegt Andreas Rehn, certificeringsmanager bij TCO Development.

"Er is echter een positieve ontwikkeling dat merkeigenaren steeds meer verantwoordelijkheid nemen voor duurzaamheidskwesties. Het kunnen aanbieden van gecertificeerde producten die onafhankelijk zijn geverifieerd om te voldoen aan duurzaamheidscriteria is een concurrentievoordeel. Veel organisaties die IT-producten inkopen, willen milieu- en maatschappelijk verantwoord ondernemen en voldoen aan nationale en internationale duurzaamheidsdoelstellingen, zoals de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling", op een manier waar ze achter kunnen staan."

TCO Certified is een wereldwijde duurzaamheidscertificering voor IT-producten. Gecertificeerde producten worden onafhankelijk gecontroleerd om te voldoen aan uitgebreide milieu- en sociale criteria gedurende de hele levenscyclus. De certificering is beschikbaar voor acht productcategorieën: beeldschermen, notebooks, tablets, smartphones, desktops, all-in-one pc's, projectoren en headsets.

Met de nieuwe generatie van TCO Certified zijn wijzigingen aangebracht in de criteriadocumenten, waardoor deze gemakkelijker te lezen zijn en gemakkelijker kunnen worden aangevraagd.

"Wanneer we nieuwe criteria ontwikkelen, is het onze ambitie om ze op zoveel mogelijk productcategorieën toepasbaar te maken. In het ontwerp voor generation 8 zijn de meeste criteria hetzelfde voor alle productcategorieën, wat het gemakkelijker maakt voor merkeigenaren die meer dan één producttype willen certificeren", aldus Andreas Rehn.

Het bedrijfsleven en andere belanghebbenden hebben tot 31 mei de tijd om commentaar te leveren op de voorgestelde nieuwe en geactualiseerde criteria. Het ontwerp wordt gepresenteerd tijdens webinars op 11 en 12 april. Tussen 9 en 19 april organiseren wij een reeks workshops in Taipei, Shanghai en Shenzhen (China) en Yokohama (Japan) waar de deelnemers de gelegenheid hebben om uit de eerste hand kennis te nemen van het ontwerp en vragen te stellen. Wij zijn op verzoek ook beschikbaar voor één-op-één-vergaderingen in verband met de workshops.

Meer informatie over het ontwerp van TCO Certified, generation 8.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.