Stockholm, 1 december, 2021

Vandaag is de lancering van TCO Certified generation 9 , een belangrijke volgende stap naar duurzamere IT-producten. IT-inkopers krijgen toegang tot een breed scala aan gecertificeerde computers, beeldschermen en andere producten - waarvan bewezen is dat ze voldoen aan strengere criteria voor sociale ansvarsfull productie, circulariteit en veiligere chemicaliën.

De lancering vandaag van TCO Certified, generation 9 versterkt de wereldwijde inspanningen voor meer duurzaamheid, verantwoordingsplicht en transparantie in IT-toeleveringsketens. Bijgewerkte duurzaamheidscriteria helpen inkooporganisaties de meest verantwoord ontworpen en vervaardigde productmodellen te selecteren, zoals gecontroleerd door onafhankelijke deskundigen.

"Op weg naar een toekomst waarin IT-producten echt duurzaam zijn, is voortdurende verbetering nodig. TCO Certified generation 9 behandelt enkele van de meest cruciale duurzaamheidsuitdagingen van vandaag. Kopers krijgen meer invloed in de toeleveringsketen en kunnen hun impact bewijzen," zegt Sören Enholm, CEO van TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

TCO Certified generation 9 komt met nieuwe duurzaamheidsprestatie-indicatoren (SPI's). De gegevens worden verzameld en gecontroleerd door onafhankelijke deskundigen, wat het risico van greenwash vermindert. De SPI's helpen organisaties ook beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen en de werkelijke duurzaamheidseffecten van hun IT-producten te meten.

Bijgewerkte criteria voor maatschappelijke verantwoordelijkheid vereisen transparantie over welke toeleveranciers fabrikanten gebruiken, waardoor inkooporganisaties hun stem verder in de toeleveringsketen kunnen laten doordringen. De criteria voor veiliger chemicaliën zijn uitgebreid tot proceschemicaliën. Dit helpt inkopers de gezondheid en veiligheid van werknemers te beschermen.

Generation 9 bouwt ook voort op de vooruitgang van vorige generaties om circulaire IT-oplossingen mogelijk te maken, nu met ambitieuzere criteria die gericht zijn op het verlengen van de levensduur van IT-producten en het verminderen van e-afval.

"Inkopers die TCO Certified specificeren bij aanbestedingen krijgen toegang tot gloednieuwe manieren om hun toeleveringsketens te beïnvloeden, en de impact is meetbaar. Steeds meer inkopers vragen om duurzaam geproduceerde IT-producten en we hebben al grote belangstelling gezien voor TCO Certified, generation 9," besluit Sören Enholm.

De eerste gecertificeerde producten worden vandaag gepresenteerd op een digitaal lanceringsevenement, en zijn opgenomen op TCO Development's Product Finder.

TCO Certified, generatie 9

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.