De belangstelling voor duurzamere IT-producten groeit in recordtempo. Meer dan 1.000 productmodellen zijn nu gecertificeerd volgens TCO Certified, generation 9. Met meer gecertificeerde producten van meer merken is het voor kopers gemakkelijker om duurzamere keuzes te maken.

TCO Certified is 's werelds toonaangevende duurzaamheidscertificering voor IT-producten en een instrument dat inkopers en inkooporganisaties helpt om duurzaamheid goed te regelen. TCO Certified generation 9 , werd eind 2021 gelanceerd. Sindsdien zijn producten in een recordtempo gecertificeerd. De mijlpaal van 1.000 gecertificeerde nieuwe productmodellen is al bereikt - meer dan een maand eerder dan toen de vorige generatie werd uitgebracht. Dit ondanks strengere milieu- en sociale duurzaamheidscriteria, bijvoorbeeld meer transparantie rond gecertificeerde producten met meer dan 40 nieuwe duurzaamheidsprestatie-indicatoren (SPI's) toegevoegd en een uitgebreid systeem voor veiliger stoffen dat nu ook betrekking heeft op proceschemicaliën die worden gebruikt bij de vervaardiging van IT-producten.

De richting is duidelijk: de belangstelling van de IT-industrie voor duurzaamheid heeft een recordhoogte bereikt en blijft groeien. De betrokkenheid van IT-merken wordt grotendeels gedreven door inkopers in zowel de particuliere als de openbare sector die duurzamere IT-producten eisen.

"Het is fantastisch om te zien dat de vooruitgang versnelt en dat meer merken hun verantwoordelijkheid nemen en zich aansluiten bij onze visie dat alle IT-producten een duurzame levenscyclus hebben. Met meer gecertificeerde producten wordt het voor kopers gemakkelijker om betere keuzes te maken, en we zien ook dat steeds meer kopers dat willen doen", zegt Sören Enholm, CEO van TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

TCO Certified helpt inkopers de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, e-waste te reduceren, circulair in te kopen en de waarde van IT-investeringen te maximaliseren. De criteria worden om de drie jaar bijgewerkt om gecertificeerde producten stap voor stap duurzamer te maken.

Alle momenteel gecertificeerde productmodellen, meer dan 3.500, staan vermeld in onze Product Finder. Informatie over de criteria in TCO Certified vindt u hier.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.