Detta är ett gammalt pressmeddelande och informationen kan vara inaktuell.

TCO Development har meddelat att den globala hållbarhetscertifieringen för IT-produkter utökats till att även omfatta smartphones. Den nya certifieringen kommer att ge smarttelefoner inköpare och användare ett enklare sätt att välja enheter som uppfyller krav för socialt ansvarsfull tillverkningen , minimal miljöpåverkan samt ergonomisk design.

I över 20 år har TCO Development varit pionjär inom hållbar IT genom sina miljö- och kvalitetscertifieringar för datorer, bildskärmar och andra IT-produkter avsedda för professionell användning. TCO Certified -beteckningen är känd över hela världen och har hjälpt företag och den offentliga sektorn inköpare att välja IT-produkter som har hållbarhetsegenskaper som låg miljöpåverkan, överlägsen ergonomisk design och minskad energiförbrukning. Flera krav som ingår i TCO Certified har under årens lopp senare antagits i lagar och förordningar över hela världen.

Som ett naturligt nästa steg i arbetet med att främja hållbar IT planerar TCO Development nu införandet av smartphones-certifieringen. Med sin PC-liknande kraft och funktionalitet och en årlig försäljningstillväxt på cirka 50 procent i världen är smartphones den snabbast växande av alla IT-produktkategorier. Uppskattningsvis kommer en miljard smartphones att säljas under 2014.

Men den explosiva tillväxten medför också nya hållbarhetsutmaningar som vi måste ta itu med. Smartphones innehåller skadliga ämnen och byts ut mycket oftare än till exempel en dator. I USA byter den genomsnittliga användaren ut sin enhet var 18:e månad, och återvinningsgraden är alarmerande låg. Den resulterande elavfall är ett enormt miljö- och hälsoproblem. Dessutom sker en stor del av smarttelefonerna tillverkningen i fabriker där arbetsförhållandena och lönerna är undermåliga.

Certifieringen kommer att fokusera på att öka det sociala ansvaret på tillverkningen för smarttelefoner och minska deras inverkan på miljön och människors hälsa. Exempel på krav är tillverkarens engagemang för förbättrade arbetsförhållanden och efterlevnad av internationella arbetskonventioner samt minimering av skadliga ämnen tungmetaller, beryllium och ftalater. Andra viktiga krav eliminerar användningen av nickel - ett vanligt allergiframkallande ämne - på smartphone-ytor och kräver att ett headset levereras med enheten. Smartphonen ska också vara utrustad med ett lätt utbytbart batteri och uppfylla flera krav krav på skärmarnas prestanda.

"Den här nya certifieringen kommer att ge offentliga och privata organisationer en verklig möjlighet att bidra till en mer hållbar IT-miljö, säger Niclas Rydell, Director Product Certification på TCO Development. "När inköpare kräver att deras smartphones ska vara hållbarhetscertifierade skickar detta ett viktigt budskap till varumärken och tillverkare om att dessa miljömässiga och sociala frågor är viktiga. Organisationer runt om i världen fördjupar sitt engagemang för hållbarhet i alla aspekter av sin verksamhet, inklusive de produkter de köper. Den här certifieringen kommer att ge inköpare en extra försäkran om att de smartphones de väljer också kan uppfylla deras hållbarhetsmål."

På TCO Certified Smartphones kan du se att vi har beslutat att inte ta med någon krav när det gäller SAR-värdet. Även om vi fortfarande väljer att följa utvecklingen på detta område, litar vi på det allmänt accepterade rådet att rekommendera användning av ett headset när man använder en smartphone för kommunikation.

Den nya certifieringsuppsättningen krav finns tillgänglig i utkastformat för kommentarer från allmänheten och intressenterna under april. Intressenterna omfattar bland annat inköpare, användare, industrin, miljö- och CSR-experter. Det slutliga krav beräknas offentliggöras i mitten av maj. Vid den tidpunkten kommer certifieringen att vara tillgänglig för märken att certifiera sina smarttelefoner.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig