Intresset för mer hållbara IT-produkter ökar med rekordfart. Mer än 1 000 produktmodeller har nu certifierats enligt TCO Certified, generation 9. Med fler certifierade produkter från fler varumärken är det lättare för inköpare att göra mer hållbara val.

TCO Certified är världens ledande hållbarhetscertifiering för IT-produkter och ett verktyg som hjälper inköpare och inköpsorganisationer att göra rätt för hållbarhet. TCO Certified, generation 9, lanserades i slutet av 2021. Sedan dess har produkter certifierats i en rekordhög takt. Milstolpen 1 000 certifierade nya produktmodeller har redan uppnåtts - mer än en månad tidigare än när den föregående generationen släpptes. Detta trots strängare miljömässig och social hållbarhet krav, t.ex. ökad öppenhet kring certifierade produkter med mer än 40 nya hållbarhetsindikatorer (Sustainability Performance Indicators, SPI) som lagts till och ett utökat system för säkrare ämnen som nu även omfattar processkemikalier som används vid tillverkningen av IT-produkter.

Riktningen är tydlig: IT-industrinär ett rekordstort intresse för hållbarhet och det fortsätter att öka. Engagemanget bland IT-varumärken drivs till stor del av inköpare inom både den privata och offentliga sektorn som efterfrågar mer hållbara IT-produkter.

"Det är fantastiskt att se att utvecklingen går allt snabbare och att fler varumärken tar sitt ansvar och följer med oss på resan mot vår vision om att alla IT-produkter ska ha en hållbar livscykel. Med fler certifierade produkter blir det lättare för inköpare att göra bättre val, vilket vi också ser att fler och fler inköpare vill göra", säger Sören Enholm, CEO på TCO Development, organisationen bakom TCO Certified.

TCO Certified hjälper inköpare att minska utsläppen av växthusgaser, minska elavfall, göra cirkulära inköp och maximera värdet av IT-investeringar. krav uppdateras var tredje år för att steg för steg göra certifierade produkter mer hållbara.

Alla certifierade produktmodeller, mer än 3 500, finns i vår Product Finder. Information om krav på TCO Certified hittar du här.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig