De första månaderna efter lanseringen av TCO Certified visar generation 9 ett rekordstort intresse för mer hållbara IT-produkter. Även om krav för socialt ansvarsfull tillverkningen , cirkuläritet och säkrare kemikalier är strängare, är listan över certifierade produkter och IT-märken som uppfyller kraven längre än någonsin.

TCO Certified är den världsledande hållbarhetscertifieringen för IT-produkter. TCO Certified, generation 9 lanserades den 1 december förra året med nya och uppdaterade krav inom både miljömässig och leverantörskedjan social hållbarhet, vilket leder till säkrare kemikalier, mer cirkulära lösningar och ökad öppenhet.

IT-industrinintresset för den nya generationen har varit stort. Under de första tre månaderna efter lanseringen har fler produkter än någonsin, från ett rekordstort antal varumärken, certifierats enligt den nya generationen.

Tre månader efter lanseringen av den förra generationen 2018 var 144 produkter certifierade enligt de nya metoderna krav och verifiering . Den här gången fanns 393 certifierade produkter på listan, en ökning med över 170 procent. Antalet varumärken med certifierade produkter har mer än fördubblats - från 6 till 14.

"Att få fram verkligt hållbara IT-produkter är en resa som innebär en kontinuerlig förbättring av det miljömässiga och sociala ansvaret. Med TCO Certified, generation 9 tar vi nästa viktiga steg på denna väg. Jag är glad över att se fler varumärken som är villiga att ta ansvar och följa med oss på resan. Genom att göra det har inköpare lättare att göra rätt val, säger Sören Enholm, CEO på TCO Development, organisationen bakom TCO Certified.

En annan förbättring är att med TCO Certified, generation 9, är certifierade modeller tillgängliga i alla kontorsrelaterade produktkategorier (all-in-one PCs, skärmar, notebooks, desktops, headsets och smartphones) redan tre månader efter lanseringen. Detta var inte fallet med generation 8. Den starkaste procentuella ökningen finns inom notebooks och desktops, liksom inom headsets och smartphones, i en direkt jämförelse med samma period för TCO Certified, generation 8.

Alla certifierade produkter och information om dem finns på följande webbplats Product Finder.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig