Detta är ett gammalt pressmeddelande och informationen kan vara inaktuell.

Fler inköpare av smartphones och tablets bör se till att de frågar de stora märkena efter enheter som är konstruerade och tillverkade på ett hållbart sätt. Niclas Rydell från organisationen för hållbarhetscertifiering TCO Development anser att detta inflytande från köparna är avgörande för att vända utvecklingen när det gäller de ökande miljömässiga och sociala utmaningar som är förknippade med vår ökade användning av mobila dataprodukter.

Vår ökade förmåga att arbeta och utföra dagliga uppgifter online har på många sätt gjort våra liv enklare. Den ökade digitala aktiviteten har också lett till en dramatisk ökning av användningen av tablets och smartphones som våra främsta redskap för att snabbt och enkelt få saker gjorda. Nästan lika snabb är trenden att ofta uppgradera enheterna - ibland så ofta som varje år.

Det finns dock nackdelar med vår mobila livsstil. Ökad efterfrågan och kortare produktlivscykler leder till en ökning av användningen av råvaror under enhetens livscykel. När vi uppgraderar eller kasserar föråldrade produkter i en alarmerande takt ökar de redan stora mängderna Elektroniskt avfall och utgör en utmaning när det gäller att hantera detta avfall på ett säkert och hållbart sätt.

Elektronik innebär en komplex leverantörskedjan - ofta så många som 60 tillverkningen steg för en mobil enhet. Vi ser också en ökad press på kostnader och tid till marknaden bland varumärkena när de tävlar om att få den senaste tekniken i händerna på användarna till lägsta möjliga kostnad. Alltför ofta blir följden dåliga arbetsförhållanden och miljörisker för de anställda i de anläggningar där enheterna tillverkas.

Negativa effekter kan också uppstå i andra änden av livscykeln. IT-produkter återvinns i relativt liten utsträckning - mellan 10 och 40 procent i USA till exempel. Även om återvinningen har ökat på senare tid, fortsätter exporten och den okontrollerade hanteringen av IT-produkter att öka. Detta har lett till betydande hälso- och miljörisker för utsatta befolkningsgrupper runt om i världen. Genom att förlänga livslängden på våra smartphones och tablets skulle vi kunna hejda flödet av elavfall, som i dag är den snabbast växande avfallsströmmen i världen.

Från och med 2012 har TCO Development inkluderat krav för socialt ansvarsfull tillverkningen i TCO Certified hållbarhetscertifieringen för IT-produkter. krav kräver att tillverkarna följer ILO:s kärnkonventioner och andra viktiga bestämmelser och konventioner för arbetstagares rättigheter och skydd. Hittills har vi observerat 17 IT-varumärken som har börjat arbeta mot dessa krav och vi kan bekräfta en ökad öppenhet i vår dialog med industrin efter att detta ansvar lagts på dem. Hittills tyder allt på ett större engagemang och en förbättrad dialog mellan IT-varumärken och deras leverantörer. Ett steg som flera märken har börjat ta är att vara mer öppna med sina leverantörskedjan, i textilindustrins fotspår.

Även om det fortfarande finns stora brister i arbetstagarnas rättigheter och villkor bland IT-varumärkena kan en kombination av åtgärdsplaner som dessa åstadkomma förändringar.

Efterfrågan på och kostnaden för råvaror ökar. I takt med att IT-varumärken börjar införa mer hållbara metoder och produkter börjar vi också se en ökning av användningen av återvunnet material i nya enheter. Att ersätta resurstunga jungfruliga material med återvunnen plast kan till exempel minska mängden råmaterial som krävs samt minska Co2-utsläppen under tillverkningen, vilket båda bidrar till att minska den totala miljöbelastningen från elektroniska produkter.

Köparens roll är viktig för att skapa en mer hållbar IT-industri, ansvarsfull . Både konsumenter och professionella IT-företag inköpare bör kommunicera med sina IT-varumärken och leverantörer om deras krav på mer ansvarsfull tillverkningen och återvinning av de produkter de erbjuder. Vi som inköpare kan börja ge miljömässiga och sociala ansvarsfaktorer samma prioritet som pris och prestanda när vi väljer IT-produkter. Genom att göra detta kan vi ta ett steg i rätt riktning och öka efterfrågan på elektronik som är utformad för en mer hållbar livscykel - från produktutformning, genom tillverkningen, användning och återvinning.

Med hjälp av marknadsbaserade, frivilliga initiativ kommer vi att kunna påverka IT-industrin genom att signalera en efterfrågan på fler IT-produkter som uppvisar hållbarhetsegenskaper i alla skeden av livscykeln. För industrin är det en möjlighet att visa att den är lika innovativ och smart som de enheter vi använder varje dag.

/ Niclas Rydell, chef för TCO Certfied hållbarhetscertifiering, TCO Development

Ursprungligen publicerad den 19 juni 2014 i Telekom Idag (Telecom Today)

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig