Stockholm, 29 maart 2022

Om de IT-industrie aan te moedigen de juiste richting in te slaan en de vooruitgang naar duurzamere datacenters te versnellen, presenteert TCO Development, de organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified, vandaag een nieuwe internationale samenwerking met de Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA).

Het datacenterlandschap verandert snel. Meer dan ooit zijn datacenters verbonden met vraagstukken rond bedrijfszekerheid - prestaties, beschikbaarheid en beveiliging. Een grotere vraag betekent meer faciliteiten. Daarom groeit ook de negatieve impact op het milieu snel. Om de problemen te helpen aanpakken, heeft TCO Development onlangs de duurzaamheidscertificering TCO Certified uitgebreid tot datacenterproducten; netwerkapparatuur, dataopslagproducten en servers. Eind vorig jaar werd een nieuwe generatie van de certificering gelanceerd, met updates en wijzigingen op verschillende criteriumgebieden die zullen leiden tot; veiligere chemicaliën, meer circulaire oplossingen, betere sociale verantwoordelijkheid in de toeleveringsketen en meer transparantie.

De aankondiging vandaag van TCO Development's lidmaatschap van de Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA), is een belangrijke stap die de vooruitgang naar meer duurzame datacenteroplossingen zal ondersteunen en organisaties zal helpen om op verantwoorde wijze IT-producten te selecteren en aan te schaffen.

"Onze visie is dat servers, gegevensopslagproducten en netwerkapparatuur, evenals alle andere IT-producten, een ecologisch en maatschappelijk verantwoorde levenscyclus moeten hebben. We zijn ons ervan bewust dat we dit niet alleen kunnen bereiken. Door samen te werken met de leden van SDIA willen we onze inspanningen om de negatieve milieueffecten van IT-producten te verminderen en e-waste te minimaliseren, maximaliseren. Samen met kopers die duurzamere datacenterproducten eisen, kunnen we de IT-industrie een duwtje in de goede richting geven", aldus Andreas Nobell, Development Manager bij TCO Development .

"Met TCO Development breidt de SDIA haar ledenbestand meer uit in de richting van certificering, een cruciaal onderdeel van het definiëren van objectieve normen over wat duurzaam is. Dit is vooral belangrijk voor ons werk aan de digitale koolstofvoetafdruk. Ik ben zeer verheugd om een gerenommeerde instelling als TCO Development in onze alliantie te verwelkomen", aldus Daan Terpstra, CEO bij SDIA.

Inkopers nemen steeds vaker duurzaamheidscriteria op in hun inkoopselectieproces en er is grote belangstelling voor TCO Certified vanuit de IT-industrie. Samenwerking met organisaties als SDIA zal helpen om meer vooruitgang te boeken op weg naar duurzame IT-producten.

Informatie over de nieuwste generatie TCO Certified vindt u hier.

Over SDIA

SDIA, opgericht in 2019, is een netwerk zonder winstoogmerk van meer dan 90 organisaties die werken aan het katalyseren van de overgang naar duurzame digitale infrastructuur. Het verenigt alle actoren van het digitale ecosysteem - van industrie tot overheden tot leveranciers en consumenten - rond de missie om de wereldwijde digitale economie koolstofvrij te maken en hun Roadmap to Sustainable Digital Infrastructure tegen 2030 te realiseren.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.