Att använda TCO Certified blev precis mer värdefullt. Med den nya rapportgeneratorn kan organisationer skapa anpassade hållbarhetsrapporter om sina IT-produktportföljer - baserade på oberoende verifierade data och påståenden som omfattas av de strikta sociala och miljömässiga krav på TCO Certified.

Med ett antal nya regleringar på horisonten ökar trycket på organisationer att vara transparenta med sina hållbarhetskrav. TCO Certified, den världsledande hållbarhetscertifieringen för IT-produkter, hjälper redan organisationer att vidta åtgärder för en hållbar livscykel för IT-produkter, med inriktning på kritiska frågor som klimatpåverkan, skadliga ämnen, cirkularitet, elavfall och leverantörskedjan ansvar.

Med lanseringen av Report Generator kan organisationer nu också skapa anpassade hållbarhetsrapporter för certifierade IT-produkter. Report Generator levererar verifierade data och påståenden som med säkerhet kan användas för att bedöma effekterna av en IT-produktportfölj. Rapporterna kan också användas för att stödja hållbarhetsrapportering och kommunikation.

"Report Generator hjälper organisationer att visa engagemang och transparens inom hållbarhet, uppfylla interna hållbarhetsmål och leva upp till allt högre externa krav på hållbarhetsrapportering. Den ger också organisationer insikter om hur längre användning av produkter kan vara ett av de mest effektiva sätten att minska koldioxidavtrycket från IT-produkter", säger Sören Enholm, CEO på TCO Development, organisationen bakom TCO Certified.

Verktyget ger insikter i påverkansområden som koldioxidutsläpp (scope 2 och 3), produkters koldioxidavtryck, skadliga ämnen och säkrare substitut, materialavtryck, förlängd produktlivslängd och elavfall minskningspotential samt socialt och miljömässigt ansvar i leverantörskedjan.

Alla organisationer som hänvisar till TCO Certified när de köper IT-produkter kan använda Report Generator för att bedöma effekterna av att köpa och använda certifierade produkter. Report Generator kommer att uppdateras regelbundet med nya funktioner och egenskaper.

Läs mer om Rapportgenerator här.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig