Het gebruik van TCO Certified is zojuist nog waardevoller geworden. Met de nieuwe Report Generator kunnen organisaties op maat gemaakte duurzaamheidsrapporten maken over hun IT-productportfolio's - gebaseerd op onafhankelijk gecontroleerde gegevens en claims die vallen onder de strenge sociale en milieucriteria van TCO Certified.

Met een aantal nieuwe regels in het verschiet, staan organisaties onder toenemende druk om transparant te zijn over hun duurzaamheidsclaims. TCO Certified De wereldwijd toonaangevende duurzaamheidscertificering voor IT-producten helpt organisaties nu al om actie te ondernemen voor een duurzame levenscyclus voor IT-producten en richt zich daarbij op kritieke kwesties zoals de invloed op het klimaat, gevaarlijke stoffen, circulariteit, e-waste en de verantwoordelijkheid voor de toeleveringsketen.

Met de lancering van Report Generator kunnen organisaties nu ook op maat gemaakte duurzaamheidsrapporten voor IT-producten maken voor gecertificeerde producten. Report Generator levert geverifieerde gegevens en claims die met vertrouwen kunnen worden gebruikt om de impact van een IT-productportfolio te beoordelen. De rapporten kunnen ook worden gebruikt ter ondersteuning van duurzaamheidsrapportage en -communicatie.

"Report Generator helpt organisaties om betrokkenheid en transparantie op het gebied van duurzaamheid te tonen, interne duurzaamheidsdoelen te halen en te voldoen aan de steeds hogere externe eisen op het gebied van duurzaamheidsrapportage. Het biedt organisaties ook inzicht in hoe het langer gebruiken van producten een van de meest effectieve manieren kan zijn om de CO2-voetafdruk van IT-producten te verminderen," zegt Sören Enholm, CEO bij TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

De tool biedt inzicht in impactgebieden zoals koolstofemissies (scope 2 en 3), koolstofvoetafdruk van producten, gevaarlijke stoffen en veiligere vervangingen, materiaalvoetafdruk, verlengde levensduur van producten en reductiepotentieel voor e-afval, en sociale en milieuverantwoordelijkheid in de toeleveringsketen.

Elke organisatie die TCO Certified aanhaalt bij de aankoop van IT-producten kan Report Generator gebruiken om de impact van de aankoop en het gebruik van gecertificeerde producten te beoordelen. Report Generator wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe functionaliteit en functies.

Lees hier meer over Report Generator.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.