Detta är ett gammalt pressmeddelande och informationen kan vara inaktuell.

Nu kan IT inköpare välja datorskärmar som uppfyller nya TCO Certified krav för socialt ansvarsfull tillverkningen . TCO Development tillkännagav i dag de första skärmarna som uppfyller den senaste TCO Certified hållbarhetscertifieringen, som inkluderar CSR-faktorer tillsammans med miljö- och användbarhetskrav.

Oron för etisk tillverkningen inom IT ökar. Med tanke på de senaste avslöjandena från Apple/Foxxconn om otillräckliga arbetsvillkor och den efterföljande sociala granskning anser TCO Development att detta exempel är ett tecken på ett problem som gäller hela branschen.
Stephen Fuller, ansvarsfull för CSR-krav i TCO Certified, kommenterar detta:"IT-industrin måste förbättra sitt sociala engagemang i tillverkningen. Sedan vi införde våra krav på socialt ansvarstagande ser vi dock en klar ökning av antalet varumärken som engagerar sig i socialt ansvarstagande vid sina anläggningar."

Sören Enholm, CEO på TCO Development, kommenterar detta ytterligare: "Privata och offentliga organisationer vill ha hållbara IT-lösningar. De måste veta att de IT-produkter som de köper med miljöegenskaper inte innebär en kompromiss när det gäller de arbetsförhållanden under vilka de har tillverkats. Vi uppmuntrar alla IT inköpare att se till att de begär TCO Certified produkter från sina leverantörer."

För inköpare som vill göra hållbara IT-val kan TCO Certified ge förtroende för att produktmodellen är verifierad av en tredje part. IT-varumärkens CSR-åtgärder kommer att verifieras genom sociala granskningar och engagemang i program som SA8000 och EICC.

krav på TCO Certified är utformade för att säkerställa att tillverkning, användning och återvinning av IT-produkter sker med hänsyn till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter. Programmet är ett användbart verktyg för professionella inköpare för att underlätta hållbara IT-inköp.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig