Nu organisaties en inkopers onder druk staan om aandacht te besteden aan duurzaam inkopen, blijft de belangstelling voor duurzamere IT-producten toenemen. In maart werd een recordaantal producten gecertificeerd volgens de duurzaamheidscertificering TCO Certified. Meer gecertificeerde producten maken het voor inkopers gemakkelijker om duurzamere keuzes te maken.

IT-producten zijn een bron van broeikasgassen gedurende hun hele levenscyclus - van productie tot distributie, gebruik en verwijdering. Met verbeteringen in ontwerp, productie, technologie en gebruikersgedrag is het mogelijk de impact te beperken. TCO Certified is 's werelds toonaangevende duurzaamheidscertificering voor IT-producten, en een hulpmiddel dat inkopers en inkooporganisaties helpt om duurzaamheid goed te regelen. De vraag naar duurzamere IT-producten blijft groot. Wanneer inkopers wereldwijd om duurzame criteria vragen, zet het signaal aan de IT-industrie het proces in gang, wat blijkt uit het aantal nieuwe gecertificeerde producten.

In maart werden maar liefst 122 nieuwe productmodellen gecertificeerd. Dat is een nieuw record in een afzonderlijke maand sinds de lanceringsmaand van TCO Certified, generation 9. De 122 productmodellen zijn afkomstig van tien verschillende merkeigenaren. Beeldschermen en notebooks zijn de populairste productcategorieën, gevolgd door desktopcomputers en headsets. In totaal zijn er nu ongeveer 4.000 producten gecertificeerd volgens TCO Certified.

"Dit is goed nieuws voor iedereen die echt duurzamere keuzes wil maken. Achter alle certificaten gaat meer dan 10.000 uur per jaar schuil om criteria te ontwikkelen. Bovendien besteden geaccrediteerde deskundigen elk jaar meer dan 20.000 uur aan het testen van producten en het beoordelen van de toeleveringsketen om de naleving te garanderen en het risico op greenwashte verminderen", zegt Sören Enholm, CEO bij TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

Alle gecertificeerde producten, en informatie daarover, zijn te vinden in de Product Finder. Er is ook een bètaversie van de Report Generator beschikbaar. Report Gener ator helpt organisaties bij het inschatten van hun duurzaamheidsimpact, inclusief de koolstofvoetafdruk van producten, wanneer ze TCO Certified gebruiken in de specificaties voor de aankoop van IT-hardware.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.