Door de groeiende vraag naar duurzamere IT is het aantal producten met TCO Certified in de eerste twee jaar van de huidige generatie TCO Certified met 26 procent gestegen ten opzichte van de vorige. Headsets is de populairste categorie.

IT-producten zijn een bron van broeikasgassen gedurende hun hele levenscyclus - van productie tot distributie, gebruik en verwijdering. Met verbeteringen in ontwerp, productie, technologie en gebruikersgedrag is het mogelijk om deze impact te beperken. TCO Certified, de toonaangevende duurzaamheidscertificering voor IT-producten, heeft de afgelopen twee jaar een verheugende toename in belangstelling voor duurzamere IT-producten gezien.

"Procentueel gezien zijn headsets onze snelst groeiende productcategorie. Sinds de lancering van de nieuwste generatie TCO Certified zien we een grote toename van nieuwe gecertificeerde headsets ten opzichte van de vorige generatie. De toename komt uit een lage basis vergeleken met de twee grootste productcategorieën - beeldschermen en notebooks - maar het staat buiten kijf dat merken meer headsets gecertificeerd willen krijgen," zegt Sören Enholm, CEO bij TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

Top drie productcategorieën:

1. Headsets, +850 procent (stijging vanaf een laag niveau)
  2. Notebooks, +49 procent
  3. Beeldschermen, +24 procent

"Groeiende belangstelling voor duurzamere IT-producten is goed nieuws voor iedereen die duurzamere keuzes wil maken. De vraag is een gevolg van het feit dat kopers hun stem verheffen en vragen om IT-producten die rekening houden met zaken als klimaat, circulariteit, stoffen en toeleveringsketen. Merken laten zien dat ze willen voldoen aan deze behoefte van inkopers wereldwijd door TCO Certified aan te vragen voor hun producten. Kopers kunnen nu kiezen uit een nog breder scala aan producten," voegt Enholm toe.

Achter alle certificaten gaat meer dan 10.000 uur per jaar schuil om criteria te ontwikkelen. Elk jaar besteden geaccrediteerde experts meer dan 20.000 uur aan producttests en beoordelingen van de toeleveringsketen om naleving te garanderen en het risico op greenwash te verkleinen.

Alle gecertificeerde producten zijn te vinden in Product Finder.

De organisatie achter de duurzaamheidscertificering TCO Certified is TCO Development. Onze visie is dat alle IT-producten een ecologisch en sociaal duurzame levenscyclus moeten hebben. Op wetenschap gebaseerde criteria en onafhankelijke verificatie van de naleving helpen ons de vooruitgang in de tijd te volgen en te versnellen.