Detta är ett gammalt pressmeddelande och informationen kan vara föråldrad

Här hittar du våra senaste pressmeddelanden

En ny efterlevnadsstudie av hållbarhetscertifiering TCO Certified avslöjar större socialt ansvar förbättringar i fabriker som tillverkar IT-produkter för 16 varumärken.

Jämfört med en liknande studie av samma anläggningar 2013 visar resultaten en dramatisk ökning av IT-varumärkenas förmåga att leva upp till krav för socialt ansvarsfull tillverkning av TCO Certified Produkter. Detta inkluderar flera varumärkesföretags förmåga att eliminera fabriksavvikelser inom områden som tvångsarbete, diskriminering och barnets rättigheter.

Antal varumärken med avvikelser

De inkluderade anläggningarna är monteringsfabriker i nivå 1 som tillverkar TCO Certified produkter för IT-varumärken Acer, AOC, ASUS, BenQ, Dell, EIZO, Fujitsu, Hanns.G, HP, iiyama, Lenovo, LG, NEC, Philips, TERRA och ViewSonic.

"Dessa positiva förändringar på fabriksgolvet är ett direkt resultat av IT inköpare över hela världen med hjälp av TCO Certified för att vägleda sina produktbeslut. När inköpare agerar, branschlyssnare, kommenterar Niclas Rydell, Director av TCO Certified .

En observerad utmaning, som fortsätter branschomfattande, är efterlevnaden av arbetsrätten, främst i form av överdriven fabriksarbetstid. Studien från 2016 visar på en viss grad av arbetsrättsbrottslighet bland 14 av de 16 varumärkena. Trots att observerade avvikelser under 2016 var mindre allvarliga till sin natur är detta ett område som kommer att kräva fortsatt uppmärksamhet.

"Oberoende verifiering produkt-, fabriks- och varumärkesägarefterlevnad är en hörnsten i TCO Certified systemet", avslutar Rydell. "Att vi tar hand om den här typen av uppföljning ger organisationer förtroendet att göra ett mer informerat och hållbart val när de köper datorer och annan elektronik"

Som ett sätt att certifiera sina produkter måste varumärkena följa krav för ansvar i leveranskedjan, inbegripet genomförande av en uppförandekod. Överensstämmelse mäts genom oberoende verifierade fabriksrevisioner, som följs upp även efter att produkten har certifierats. Att korrigera eventuella avvikelser är obligatoriskt för ett varumärke att behålla TCO Certified status för sina produkter.

Om du vill ha mer information laddar du ned hela rapporten, Impacts and Insights .

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tid.

kontakt

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig