Detta är ett gammalt pressmeddelande och informationen kan vara inaktuell.

En ny undersökning av efterlevnaden av hållbarhetscertifiering TCO Certified visar på stora förbättringar av det sociala ansvaret i fabriker tillverkningen IT-produkter för 16 varumärken.

Jämfört med en liknande undersökning av samma anläggningar 2013 visar resultaten på en dramatisk ökning av IT-varumärkenas förmåga att leva upp till krav för sociala ansvarsfull tillverkningen av TCO Certified produkter. Detta inkluderar flera varumärkesföretags förmåga att eliminera fabriksavvikelser på områden som tvångsarbete, diskriminering och barns rättigheter.

Antal varumärken med avvikelser

De inkluderade anläggningarna är monteringsfabriker i nivå 1. tillverkningen TCO Certified produkter för IT-varumärkena Acer, AOC, ASUS, BenQ, Dell, EIZO, Fujitsu, Hanns.G, HP, iiyama, Lenovo, LG, NEC, Philips, TERRA och ViewSonic.

"Dessa positiva förändringar på fabriksgolvet är ett direkt resultat av att IT inköpare världen över använder TCO Certified för att vägleda sina produktbeslut. När inköpare agerar lyssnar industrin, kommenterar Niclas Rydell, Director på TCO Certified.

En utmaning som fortfarande finns i hela branschen är efterlevnaden av arbetslagstiftningen, främst i form av alltför långa arbetstider i fabrikerna. Undersökningen från 2016 visar att 14 av de 16 varumärkena i viss mån inte följer arbetslagstiftningen. Trots att de observerade avvikelserna 2016 var mindre allvarliga till sin natur är detta ett område som kommer att kräva fortsatt uppmärksamhet.

"Oberoende verifiering för att kontrollera att produkter, fabriker och varumärkesägare uppfyller kraven är en hörnsten i TCO Certified -systemet", avslutar Rydell. "Det faktum att vi tar hand om denna typ av uppföljning ger organisationer förtroendet att göra ett mer välgrundat och hållbart val när de köper datorer och annan elektronik."

Som en del av certifieringen av sina produkter måste varumärkena uppfylla kraven på krav för leverantörskedjan ansvarstagande, inklusive genomförande av en uppförandekod. Efterlevnaden mäts genom oberoende verifierade fabriker granskningar, som följs upp även efter det att produkten har certifierats. Det är obligatoriskt att korrigera eventuella avvikelser för att ett varumärke ska kunna behålla TCO Certified -statusen för sina produkter.

För mer information, ladda ner hela rapporten, Impacts and Insights.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig