Mer än 20 organisationer har gått samman i ett globalt initiativ för att ta itu med de sociala och miljömässiga problemen med elektronik. Initiativet för cirkulär elektronik syftar till att uppmuntra organisationer och konsumenter att ta ett mer ansvarsfull förhållningssätt till de elektroniska varor de använder. En kärnverksamhet i initiativet är det årliga evenemanget #CircularElectronicsDay.

" #CircularElectronicsDay har nu pågått i några år och har väckt stor uppmärksamhet, men vi anser att mer kan göras. Detta är inte en fråga som bara är en dag på året utan något som vi bör fortsätta att prata om. Därför har vi nu bildat detta initiativ", förklarar Andreas Nobell, utvecklingschef på TCO Development, en av de grundande organisationerna.

Det nuvarande linjära sättet att producera och konsumera produkter förstör ömtåliga ekosystem och orsakar förlust av värdefulla naturresurser och viktiga råvaror. I en cirkulär ekonomi hanteras resurserna på ett mer ansvarsfullt sätt. Målet med det cirkulära elektronikinitiativet är att skapa medvetenhet om behovet av en längre livslängd för elektroniska produkter och större återanvändning av alla material samtidigt som avfallet minimeras.

"Resurserna på vår planet är begränsade och vi måste ta vårt ansvar. Initiativet handlar om att hjälpa inköpare och konsumenterna att göra detta - att ta ett mer ansvarsfull förhållningssätt till den elektronik de använder. Men alla kan göra något. Initiativet för cirkulär elektronik har samlat några konkreta saker som du kan göra för att bidra till övergången till att göra IT mer cirkulär och hållbar ", fortsätter Andreas Nobell.

Checklista för en mer cirkulär och hållbar förvaltning av IT:

• Omvärdera. Behöver du verkligen köpa och ersätta din nuvarande pryl? Om inte, gör det till en utmaning att använda den ytterligare ett år och omvärdera den igen nästa år.
  • Förläng dina produkters livslängd. Detta är ofta det viktigaste du kan göra för att minska miljöavtrycket av din användning. Uppgradera och reparera dina produkter så att de håller längre. Begagnade produkter är mycket efterfrågade, så använd dig av marknaden begagnat och köp och sälj dina produkter där.
  • Om du behöver köpa en ny produkt, välj produkter som har en hållbarhetscertifiering som omfattar en robust krav och kräver tredje part verifiering.
  • Om du kan köpa en produkt på begagnat , se till att du gör nödvändiga kontroller av leverantörens kvalitet och prestanda.
  • Välj en hållbar produkt som håller längre. Undvik att köpa elektronik som inte går att reparera och som du riskerar att bli tvungen att slänga efter en kort användningstid.
  • Klimatkompensera elavfall din nya produkts fotavtryck, antingen genom att återvinna en produkt med liknande fotavtryck eller genom att köpa kompensationen som en tjänst.
  • Släng den inte! Elektronik innehåller värdefulla resurser som kan återanvändas. Om det inte är möjligt att återanvända eller sälja dina gamla produkter, ta dem till en återvinningsfirma för elektronik eller en renoveringsfirma där de kommer att hanteras på ett ansvarsfullt sätt.

"Eftersom nästan 80 procent av koldioxidutsläppen från en bärbar dator sker i tillverkningen -fasen, kommer en längre livslängd att leda till lägre genomsnittliga årliga utsläpp. Om man förlänger produktens livslängd med två år minskar utsläppen med så mycket som 30 procent. Som du kan se har cirkulära metoder en verklig inverkan på miljön", framhåller Andreas Nobell.

För att hjälpa konsumenter och inköpare har organisationerna bakom initiativet utvecklat quiz "Quiz: Vad vet du om cirkuläritet och elektronik?"

" quiz är ett enkelt sätt att få igång samtalet om cirkulär elektronik. Den skapar medvetenhet om de utmaningar vi står inför när det gäller produktion och konsumtion av elektronik. Låt oss alla delta i samtalet!" avslutar Andreas Nobell.

All elektronik medför många sociala och miljömässiga utmaningar.

Konfliktmineraler även kallad 3TG, som används i IT-produkter är kända för att driva på krig och mänskliga rättigheter missbruk. Osäkra gruvmetoder leder till allvarliga hälsoproblem för arbetstagarna och miljöförstöring i de samhällen där de bor.

Farliga ämnen som finns i elektronik och som används vid tillverkning av elektronik innebär en mängd olika risker för människors hälsa och miljön. Under hela livscykeln släpper produkterna ut dioxiner, halogener och andra giftiga ämnen som ofta finns kvar i den naturliga miljön och i människokroppen.

Sociala frågor ansvarsfull tillverkningen är en ständig utmaning i hela IT-sektorn leverantörskedjan. Från råvaruutvinning till slutmontering, arbetstider, hälsa och säkerhet samt tvångsarbete är exempel på problem som gäller hela branschen.
Femtio miljoner ton elavfall genereras varje år, vilket motsvarar vikten av nästan 4 500 Eiffeltorn. Mycket av det förbränns eller läggs på soptippar, vilket orsakar föroreningar, hälsorisker för människor och förlust av värdefulla ändliga resurser.

Om initiativet för cirkulär elektronik

Initiativet Circular Electronics syftar till att uppmuntra organisationer och konsumenter att ta ett mer ansvarsfull förhållningssätt till de elektroniska varor de använder. Initiativet driver kommunikationsaktiviteter, inklusive #CircularElectronicsDay. Organisationerna bakom initiativet är 3stepIT, Advania, Aliter Networks, ATEA, Blocket, Chalmers Industriteknik, Circular Computing, Cistor, Closing the Loop, Dell, Dustin, ETIRA, European Remanufacturing Council, GIAB, Inrego, International Institute for Industrial Environmental Economics, IVL Svenska Miljöinstitutet, Lenovo, Recipo, Smithereens, TCO Developmentoch Tradera.

Mot hållbara IT-produkter

Organisationen bakom hållbarhetscertifieringen TCO Certified är TCO Development. Vår vision är att alla IT-produkter ska ha en miljömässigt och socialt hållbar livscykel. Vetenskapsbaserade krav och oberoende verifiering av efterlevnad hjälper oss att spåra och påskynda framstegen över tiden.

Kontakta

Dennis Svärd, Global PR-ansvarig